książki

M. Łobocki „Metody i techniki badań pedagogicznych” – PDF dla studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych

Jednym z działów nauki o wychowaniu jest metodologia badań pedagogicznych. Jej przedmiotem jest ukazanie sposobów konstruowania narzędzi badawczych oraz procedur ich stosowania dla celów diagnostycznych. Opisuje zarówno strategie przeprowadzania badań, jak też podaje dyrektywy odnośnie do analizy i opracowania uzyskanych wyników. Zbiorcze opracowanie tej problematyki jest cennym źródłem informacji potrzebnych do rozszerzania zakresu wiedzy w aspekcie teoretycznym oraz weryfikowania wartości poszczególnych technik pod kątem praktyczno-użytecznym.

Klasyfikacja metod badawczych

Podział technik badawczych może być dokonywany ze względu na ich wartości poznawcze, cele lub sposoby przeprowadzania. W książce, której autorem jest Mieczysław Łobocki „Metody i techniki badań pedagogicznych” PDF zastosowane zostało kryterium częstego używania różnych metod i technik w praktyce. Autor podkreśla, że korzystanie z narzędzi badawczych musi być poprzedzone dobrą znajomością problematyki pedagogicznej danego obszaru oraz zasad metodyki posługiwania się nimi. Dlatego pozycja zawiera obszerny rozdział dotyczący zagadnień metodologii nauk pedagogicznych.

łobocki metody i techniki badań pedagogicznych pdf

Przykłady technik badań pedagogicznych

Rozważania teoretyczne w książce Mieczysława Łobockiego „Metody i techniki badań pedagogicznych” PDF poparte są omówieniem metod i odpowiadających im technik badawczych. Do najbardziej popularnych należą:

  • metoda obserwacji,
  • eksperyment pedagogiczny,
  • testy osiągnięć szkolnych,
  • wywiady, ankiety,
  • rozmowy indywidualne.

Analiza merytoryczna dotyczy charakterystyki ich wartości poznawczej oraz stopnia diagnostyczności.